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    caerbannog
    Invité

    Franchement, je ne pense pas que la « clarté de la couleur de peau » tempère la force de ce que Sarah Jane dénonce.

    En 1925, Claude MCKAY, un poète américain écrivait ça :

    Because I am the white man’s son — his own
    Bearing the bastard birth-mark on my face,
    I will dispute his title to his throne,
    Forever fight him for my rightful place.
    There is a searing hate within my soul,
    A hate that only kin can feel for kin,
    A hate that makes me vigorous and whole,
    And spurs me on increasingly to win.
    Because I am my cruel father’s child,
    My love of justice stirs me up to hate,
    A warring Ishmaelite, unreconciled,
    When falls the hour I shall not hestitate
    Into my father’s heart to plunge the knife
    To gain the utmost freedom that is life.

    Et deux ans plus tard, langston Hughes écrivait ça :

    MULATTO, Langston Hughes

    I am your son, white man!
    Georgia dusk
    And the turpentine woods.
    One of the pillars of the temple fell.
    You are my son!
    Like Hell!
    The moon over the turpentine woods.
    The Southern night
    Full of stars,
    Great big yellow stars.
    What’s a body but a toy?
    Juicy bodies
    Of nigger wenches
    Blue black
    Against black fences.
    O, you little bastard boy,
    What’s a body but a toy?
    The scent of pine wood stings the soft night air.
    What’s the body of your mother?
    Silver moonlight everywhere.
    What’s the body of your mother?
    Sharp pine scent in the evening air.
    A nigger night,
    A nigger joy,
    A little yellow
    Bastard boy.
    Naw, you ain’t my brother.
    Niggers ain’t my brother.
    Not ever.
    Niggers ain’t my brother.
    The Southern night is full of stars,
    Great big yellow stars.
    O, sweet as earth,
    Dusk dark bodies
    Give sweet birth
    To little yellow bastard boys.
    Git on back there in the night,
    You ain’t white
    The bright stars scatter everywhere.
    Pine wood scent in the evening air.
    A nigger night,
    A nigger joy.
    I am your son, white man!
    A little yellow
    Bastard boy.

    Il y a plusieurs voix dans ce poème : celle du narrateur (métis) qui confronte son père (blanc) qui a violé sa mère (noire), et le père qui lui répond en reniant sa paternité parce que l’enfant n’est pas blanc et que sa mère n’était « qu’une esclave », un corps avec lequel on pouvait « s’amuser » et le frère (blanc) qui nie toute fraternité avec le